Návrat do histórie – IV

Presne rok od vydania FM 2007 uzrel na predajných pultoch svetlo sveta 18. októbra 2007 nový Football Manager 2008 (ďalej len FM 2008). Tento ročník bol trošku v tieni viac prezentovaného Football Manager Live. Predsa len séria Football Manager mala už svoju komunitu, ktorá sa každým ročníkom rýchlo rozrastala a SI si povedalo, že treba spropagovať viac novinku s podtitulom LIVE. Ak by si niekto myslel, že tým trošku zaháľali pri tvorbe FM 2008, môžem Vás upokojiť, pretože tomu tak nebolo.
FM 2008

Ročník 2008 priniesol, ako už bolo zvykom, predovšetkým množstvo drobných vylepšení ako nejakú prevratnú zmenu, ktorú by sme možno ani nemuseli predýchať. Osvedčený koncept teda bol podľa očakávaní zachovaný, pričom sa dostalo na pomerne slušný zoznam nových nápadov, ktoré potešili predovšetkým skúsených hráčov.

Ak som v článku o minulom ročníku písal o vábení nováčikov, v rovnakom duchu kráča i FM2008. Okrem sprievodcu (pomáha s vytvorením novej databázy), je teraz k dispozícii aj úplne nový systém voliteľnej interaktívnej nápovedy. Tá vás formou vyskakujúcich okien viedla krok za krokom samotnou hrou. Keby som sa ocitol v úlohe človeka, ktorý vidí futbalový manažér prvýkrát v živote, myslím, že viac by som si priať snáď ani nemohol.

Jednou z noviniek bola napríklad možnosť určiť si svoje predsezónne ciele na začiatku sezóny. Ak ste mali vysoké ambície a mierili ste hneď na vrchol pelotónu, dalo vám vedenie klubu viac prostriedkov. Zároveň samozrejme s ďaleko väčší tlakom a zodpovednosťou vašej osoby, čo ste následne nemuseli ustáť. Samozrejme ste sa mohli vybrať aj druhou cestou a radšej pekne pri zemi, čiže stačilo oznámiť, že stred ligovej tabuľky to istí a mohli ste byť relatívne v pohode, avšak na úkor vyššej finančnej podpory.

Zaujímavosťou sa stala aj voľba nastavenia rozmerov domáceho ihriska. V nej ste mohli nastavit dĺžku a šírku trávnaté plochy, aby čo najlepšie vyhovovala vašej obľúbenej taktike.

Pred každým zápasom na vás už čakala pekná analýza, ktorá zhodnotila šance oboch súperiacich tímov na víťazstvo a poznamenala aj zaujímavé míľniky, týkajúce sa obvykle hráčov a ich kariéry. Hovory k tímu pred úvodným hvizdom, v polčase a záverečnom odchode do šatní už síce poznáme, ale teraz sme sa mohli na najlepšom príhovore poradiť so svojím asistentom. Novým prvkom bola tiež možnosť dať pokyny k hráčom súpera.

Ako to poznáme, zápas je samozrejme o veľkom taktizovaní. To sa vo FM2008 dialo už v reálnom čase. Keď ste totiž vstúpili do menu taktiky a chceli zmeniť rozostavenie hráčov alebo nachystať striedanie, hra sa sama neprerušila a bežala ďalej. Aby ste ale nestratili kontakt s dianím na trávniku, mali ste neustále k dispozícii zmenšený náhľad ihriska. Ak by vám ale tento systém z nejakého dôvodu nevyhovoval, mohli ste ho jednoducho obísť manuálnym pauznutím. Ďalšia pozápasová analýza sa objavila po skončení stretnutia. Jedná sa o podobné menu ako to predzápasová len s tým rozdielom, že tu bol zhodnotený predvedený výkon oboch tímov a najsledovanejší hráči poctený podrobným komentárom.

Vo FM2008 bol tiež kladený oveľa väčší dôraz na spätnú väzbu, týkajúcu sa predovšetkým vašej osoby. Odteraz bol v podstate každý váš krok (nákup hráčov, zvolená taktika i predvádzaná hra) pod neustálym drobnohľadom vašich nadriadených, klubových fanúšikov a médií. Zvlášť posledné dve veličiny začali vytvárať na vás asi najväčší tlak, pretože všetko, čo ste urobili, bolo buď interakciou v tlači alebo s fanúšikmi pochválené resp. podrobené kritike. Ohlas fanúšikov ste už mohli pozorovať aj vďaka grafickému zobrazeniu a stručným komentárom, ktorý vám oznamoval ich hovorca. Veľakrát ani cenná remíza v lige majstrov nemusela byť v prípade celku z nášho regiónu dôvodom k oslavám manažéra. Na druhú stranu vás ale fanúšikovia dokázali tiež podržať, napríklad po prehre s oveľa silnejším súperom. Chcelo to ale jediné. Prehrať so cťou a predviesť pekný futbal. Nehodnotil sa teda len konečný výsledok, ale všetko čo vaši hráči na ihrisku predviedli, čo bol opäť posun k realite.

Viditeľne stúpol aj záujem médií. Teraz už z vás reportéri lámali odpovede na svoje otázky snáď úplne pred každým zápasom. Na tom by nebolo nič zlé, keby sa ale otázky neopakovali stále dokolečka. Po nejakej dobe sa preto z podobných rozhovorov stávala len rutina alebo vám došla trpezlivosť a začali ste tieto tlačovky jednoducho ignorovať.

Základné grafické črty a rozloženie jednotlivých prvkov zostalo v FM 2008 zachované, ale zmenila sa obvyklá zelená farba úvodného menu v celkom výraznú červenú. Ďalej bol použitý nový svetlý skin pre pozadie a písmo, na čo si hlavne zo začiatku musel človek zvykať. Zvlášť ak ste si už za tých pár ročníkov na pôvodný klasický skin zvykli. Aj táto možno nepatrná zmena vyvolala veľkú vlnu kritiky a hráči volali po návrate ich obľúbeného zobrazenia. Avšak už dlhšiu dobu sa vytvárali takzvané „custom skiny“, ktoré toto všetko hravo vyriešili. Vylepšené bolo aj zobrazovanie fotiek hráčov, ktoré boli odteraz väčšie a prelínali sa s logami tímov na pozadí. Pridaná bola taktiež nová súčasť zvaná „Game Face“. Táto vecička pri nových mladých hráčov, ktorí ani nemohli mať žiadne skutočné fotky, generovala vcelku uspokojivo ich tváre a navyše ich v priebehu rokov (ako hráč starol) modifikuje, aby ich vzhľad zodpovedal uvádzanému veku.

img1

img2

img3

img4

img5

img6

img7

img8

img9

img10

img11

img12

img13

img14

img15

screens: games.tiscali.cz

2 thoughts on “Návrat do histórie – IV

  1. no ok, tak teda 2008ička bola môj druhý ročník v poradí, lebo tieto zmeny si už pamätám. aj moje prvotné nadšenie z tlačoviek a následnú frustráciu.