Rozhovor: O statistikách v FM s Milesom Jacobsonom

S veľkým potešením Vám prinášame v poradí druhý článok z dielne manazery.net. Autorom prekladu z originálneho rozhovoru s Milesom Jacobsonom (Studio Director, Sports Interactive), publikovanom na webe Squawka.com je Keysi, administrátor manazery.net.

Miles Jacobson

SQ: Akú úlohu hrajú štatistiky pri zostavovaní hodnotenia hráčov?
MJ: Máme zhruba dvetisíc skautov po celom svete, ktorí sledujú hráčov týždeň čo týždeň. Nielen prvý tím, ale aj rezervy a mládežnícke tímy. Všetci majú veľmi prísne pokyny (približne 150 stránok), podľa ktorých sa pri hodnotení jednotlivých hráčov riadia. Je to hlavne preto, aby nejaký hráč z tretej peruánskej ligy nebol hodnotený rovnako ako Lionel Messi. Samozrejme dovtedy, než bude ako Messi … Vo chvíli, kedy začnete novú hru, tak v nej nájdete všetky štatistiky, ktoré by mali odrážať realitu.

SQ: Ako veľká je databáza?
MJ: V hre máme okolo 550 tisíc hráčov, trénerov, masérov, skautov atď. Každý hráč má zhruba 200-250 individuálnych štatistík, každý „staff member“ okolo 150 individuálnych štatistík. Z toho je vám iste hneď jasné, že to obnáša obrovské množstvo práce, aby všetko v hre fungovalo. Tieto individuálne štatistiky neslúžia iba k ovplyvňovaniu výkonov na ihrisku, ale aj ich osobnosti a charakteru. To platí tak u hráčov, ako aj manažérov. Pokiaľ hráč v skutočnom svete oznámi, že končí kariéru alebo sa chce vrátiť do svojho materského klubu či krajiny, je na nás, aby sa to objavilo v hre. FM obsahuje oveľa viac údajov a informácií, ako práve vy v danú chvíľu vidíte na konkrétnej obrazovke. Každá postava má „v zásobe“ svoje ciele alebo plány a želania.

transfer negotations

SQ: Ako zabezpečíte, aby prestupy boli v hre presné a realistické?
MJ: Každý rok sa snažíme byť čo najrealistickejšie hrou, vždy je ale čo naprávať a vylepšovať. Aj preto sme usilovne pracovali na tom, aby dosť vecí dostalo nový náboj, presnosť a znovu sa priblížilo k realite. Na prestupoch v hre sa podieľa skúsený tím ľudí vedený Keithom Flannerym, ktorý sa na FM podieľa vyše desať rokov. My sa nepokúšame predvídať prestupy v skutočnom živote, ale chceme vytvoriť čo najpresnejší prestupový trh. Avšak priznávam, že keď sa občas podarí v hre zaznamenať prestup, ku ktorému potom skutočne dôjde, je to pekný úspech.

„Bolo by veľmi zložité pracovať na vývoji hry ako je Football Manager v prípade, že by ste nemali radi štatistiky a ich analýzy.“

SQ: Možno v hre zabrániť takým prestupom, ako bol trebárs odchod Fernando Torresa za 50 miliónov libier do Chelsea?
MJ: Takéto veci sa skrátka stávajú. Andy Carroll prestúpil do Liverpoolu za 35 miliónov libier aj napriek tomu, že by Newcastle vtedy prijal 20 miliónov. V reálnom živote skrátka dochádza k takým anomáliám. Každý chybuje. Spomeňte si na to, že Sir Alex Ferguson kúpil Erica Djembe Djembe … Chybujú samozrejme aj manažéri v samotnej hre. Nie je možné, aby sa vám podaril prestup každého hráča. Vlastne to ide, ale to by som prezradil ostatným vývojárom naše tajomstvo … (používanie vecí a nastavení v testovacom prostredí).

SQ: Vďaka čomu je FM tak úspešnou sériou na poli športových PC hier?
MJ: Väčšina futbalových fanúšikov chodí rada po zápase do krčmy porozprávať sa s ostatnými o stretnutí a o tom, čo manažér/tréner urobil zle počas zápasu. Hlášky typu „Nikdy by som toho hráča nekúpil“, „Prečo nezmenil taktiku?“, „Prečo nekúpil toho hráča ?“… Dávame ľuďom šancu zistiť, či sú tieto ich otázky a ich názory správne alebo nie. Je len na nich, aby si prostredníctvom FM ukázali, ako správne sú ich rozhodnutia. Viem, že hru hrá veľa štatistických nadšencov, ale väčšina z užívateľov FM sú ľudia – futbaloví fanúšikovia, ktorí futbal sledujú so zaujatím a majú za to, že mu rozumejú a vedia, čo robia. Každý by chcel predsa riadiť svoj ​​klub, alebo nie?

Training_Overview

SQ: Dá sa pomocou štatistík vytvoriť v FM14 neporaziteľný tím?
MJ: To si nemyslím. Nefunguje to ani v reálnom svete. Pozrite sa na Barcelonu, ktorú Bayern porazil v semifinále Ligy majstrov, ale potom s ňou zase prehral v príprave. Stojím si za tým, že to nejde. Môžete samozrejme podvádzať … môžete si upraviť hráčov v editore, môžete si zostaviť podľa štatistík čo najlepší možný tím, ale stále to ešte neznamená, že to bude to naozaj najlepšie, pretože ako môžete vedieť, čo sa podarí zostaviť za tím niekomu inému? A potom tu sú ďalšie detaily a okolnosti, na základe ktorých nemusí ten váš „dokonalý“ tím byť tým najlepším.

Táto „neistota“ robí futbal krásnym. Manchester United hrá proti Colchesteru a kto môže pred zápasom mať istotu, že Manchester vyhrá? Zranenia, motivácia, kartové tresty … a Colchester môže oslavovať víťazstvo. „Neistota“ – oblasť, ktorú vo futbale neovplyvnia ani štatistiky. Snažíme sa všetky pozitívne aj negatívne nástrahy z reálneho futbalového sveta preniesť do hry. Každý totiž môže mať zlý deň…

SQ: A nakoniec – nejakí noví wonderkids, na ktorých by sme si mali dať pozor?
MJ: Sú – ale chcem, aby si ľudia aspoň chvíľu hru zahrali, než začneme uvoľňovať detaily! Táto informácia je prísne strážená…