Oprášiť obleky, vyžehliť košele, zladiť kravaty s klubovými farbami, naleštiť topánky a pripraviť si svoje víťazné prejavy! Pýtate sa prečo? Pretože Sports Interactive už tento týždeň 31.10.2013 spustí oficiálne do predaja nový Football Manager 2014. Tento rok je ohlásených viac ako 1000 zmien, noviniek, updatov, čo má opäť zatraktívniť váš pôžitok z hry. V podstate každá jedna časť hry prešla určitou zmenou a výsledok je priam úchvatný a ako naši priatelia v Anglicku hovoria, hra sa stala ešte viac “user friendly”. Poďme sa pozrieť, čo najdôležitejšie sa v hre samotnej oproti minulému ročníku zmenilo.

fm14

Váš profil
Áno, vývojári z SI zapracovali aj na prvý pohľad nepodstatnej zmene ako je váš profil. Veľa z vylepšení sú malé nepodstatné, resp. kozmetické zmeny, ktoré by ste si za normálnych okolností ani nevšimli, ale predsa sú veľmi dôležité. Prečo? Pretože je to hra o vás a vašich úspechoch, čiže by sa po nakliknutí na váš profil mali zobraziť všetky relevantné informácie o vašej osobe.

V minulých ročníkoch ste pri vytváraní nového manažéra nemuseli vypĺňať veľa premenných. V podstate ste vyplnili vaše meno, dátum narodenia, národnosť, mohli vybrali vašu fotku, obľúbený klub či predchádzajúcu skúsenosť a prihlásiť sa k vašim kontám na sociálnych sieťach. Tento ročník si už ale môžete vybrať aj miesto narodenia a vašu obľúbenú taktiku. Aj keď tieto zmeny nie sú príliš dôležité v dlhodobom aspekte, je pekné vidieť, že sa tvorcovia snažia hru maximálne zosobniť a stotožniť vás s vašim alteregom.

FM-2014-preferred-formation

Ďalšou z významnejších noviniek tohto ročníka je pridanie “Headlines” v správach. Síce nejde o úplne prevratnú funkciu, ale je to rýchly a účinný spôsob ako sa dozvedieť najaktuálnejšie novinky z futbalového sveta.

1381458_321084964698656_1168706980_n

Asi najvýznamnejšou novinkou týkajúcou sa vašej osoby, sú rokovania s vedením o novej zmluve. Pred jej podpisom si už môžete prebrať s vedením, či sa ich a vaša vízia klubu stotožňujú a dokonca môžte podať aj návrh na jej zmenu. Dokážete si predstaviť, že by ste ako manažér Chelsea presadili vo vedení, že nebudete nakupovať drahé hviezdy za prehnané ceny, ale budete bojovať o titul len s odchovancami vašej akadémie? Áno? Teraz to už môžete spraviť.

manager_-_vision_52991

Rozhranie

Už sme si asi za posledné ročníky zvykli, že vývojári nám každým novým ročníkom prerobia rozhranie a my si každý rok musíme opäť zvykať na nové okienka, štatistiky a hlavne ich vzhľad. Tento rok, ako už bolo spomenuté, je rozhranie veľmi “user friendly”.

Domovská stránka zostala v podstate nezmenená, čo môžme považovať za dobrý krok, pretože už aj v minulom ročníku bola veľmi prehľadná. Veľmi dobré je spracovanie klubového prehľadu. Už hneď pri podpise zmluvy máte možnosť nazrieť do klubovej histórie, avšak tentokrát už priamo v úvodnom privítaní, bez nutnosti preklikávať rôzne podstránky. Čiže v celku veľkým plus je riešenie rôznych požiadaviek, prehľad štatistík či priradovaní rôznych úloh priamo v obrazovke správ. Tí, ktorí mali možnosť skúšať FM14 Betu, vedia o čom práve hovorím. Samozrejme máte možnosť vždy ísť aj na danú podstránku a prezrieť si daný prehľad detailnejšie, ale tým, ktorým stačí zhustený prehľad, budú maximálne spokojní. Dalo by sa povedať, že v podstate skoro všetko už budete môcť vyriešiť zo správy samotnej.

home_page_52991
lovely_presentation_2_52991
stat_pack_52991
Keysi_Rensie_News_Inbox
scouts_reports_52991
press_conference_52991

Hráči

Aj tu sa vývojári pohrali a priniesli zopár noviniek, ktoré vám spríjemnia vašu dennú rutinu v klube. Hlavné zmeny môžete zaznamenať v profile hráča a pri interakciách s nimi. Teraz už napríklad môžete požiadať kapitána aby uvítal nováčika v tíme, resp. si pri jeho nespokojnosti môže sním skočiť na “pivko” a pokecajú, čo ho trápi. Taktiež už môžete nežiadúcemu členovi vášho tímu vysvetliť (ak chcete), prečo je na prestupovej listine a prečo sa ho snažíte zbaviť.

Prvá veľká zmena je sekcia “Rozvoj” zaradená priamo v profile. Doteraz bola táto obrazovka v sekcii “Tréning”. Obrazovka rozvoja obsahuje dve položky; radu a tréningovú sekciu, ktorá je rovnaká ako minulý rok. Sekcia rady je novinkou, ktorú tento rok SI prinieslo. Tu uvidíte názory vašich trénerov na vývoj konkrétneho hráča v tréningu, ako “pasuje” do vašej taktiky, možnosť priradenia trénera pre individuálny tréning, stav hráčov a jeho vývoj. Veľmi užitočná sekcia, hlavne pri maximalizácii rozvoja potenciálu mladých hráčov, alebo dokonca ako prehľad, ako sa starší hráč prezentuje v tréningu podľa vašich trénerov.

Druhá veľká zmena je podsekcia “Analýzy” v sekcii “Hlásenia” opäť profile hráča. Tu nájdete štatistiky toho, ako sa hráč zachoval v určitých oblastiach zápasu, ako napríklad streľba, prihrávky, hlavičky, priemerné hodnotenie, atď. Tento prehľad si obľúbite hlavne vtedy, keď chcete vedieť ako sa konkrétny hráč na ihrisku správa. Teraz si už nemusíte prezerať celý zápas resp. hlásenie z neho, aby ste tieto informácie zistili.

Tréning

Ten zostal v podstate na rovnakej úrovni, ako v predchádzajúcom ročníku. Avšak aj tu pribudlo zopár nových, hlavne grafických, zmien, čo sa týka štatistického prehľadu a jeho zobrazenia v grafoch. Pribudlo mesačné hlásenie pokroku v peknom kruhovom grafe, ktoré vám jednoducho ukáže výsledky za daný mesiac. Koľko hráčov trénovalo, koľko bolo zranených, koľko je pripravených k zápasu, koľko zasa nie, v akých oblastiach sa percentuálne trénovalo, atď.

trening
Taktika

Tu nastali asi najdramatickejšie zmeny oproti predchádzajúcim ročníkom. Už len vypustenie klasickej taktiky a stým spojených posuvníkov narobilo veľký rozruch. Avšak na druhej strane pribudlo 8 nových pozícií, ktoré by mali zjednodušiť tvorbu taktiky a priradenie individuálnych pokynov hráčom. Tento zásah by sa dal nazvať aj dvojsečnou zbraňou, pretože na jednej strane vám neumožňuje vyladiť taktiku, čo je veľká nevýhoda u slabších a menších klubov a na druhej strane dáva priestor na kreativitu hráčov, čo zasa využijú hráči za veľkokluby. Touto zmenou sa pridáva troška “nepredvídateľnosti” a odstraňuje sa “strojová presnosť”, ktorou ste mohli znížiť napr. centrovanie na nulu u hráča so slabými centrami, či napríklad zakázať viesť loptu hráčovi s týmto slabým atribútom. Či je tento krok krokom správnym, nechám na vašom posúdení.

H8hXBYn
tactics_player_52991
Ďalšie zaujímavé novinky

Za povšimnutie určite stojí zlepšenie hlásení scoutov, kedy najpodstatnejšie informácie vidíte opäť už priamo v tele správy. Tlačová konferencia sa odohráva taktiež už v priamo v správe samotnej. Ďalej napríklad pri špekuláciách o novom manažérovi sú zobrazený najhorúcejší kandidáti aj s fotkou a kurzom priamo v správe samotnej. V predzápasovej obrazovke máte väčší prehľad o predchádzajúcich stretnutiach vášho súpera, náhľad na aktuálnu tabuľku, či náhľad na prepokladanú použitú taktiku s označením klúčového hráča súpera hviezdičkou. V jednaní o zmluvách môžte pridať pár nových klauzúl, jednanie o prestupoch sa tiež odohrávajú priamo v správe. Match Engine prešiel opäť inováciou, aby sa hráči pohybovali a chovali ešte viac reálnejšie.

Hodnotenie na záver

Hra samotná spravila opäť obrovský posun vpred. Ak ničím iným, tak určite jednoduchosťou a priehľadnosťou. A treba podotknúť aj rýchlosťou spracovania. Samozrejme zatiaľ som mal možnosť hrať len Beta verziu, ktorá možno svojou rozsiahlosťou nie je taká veľká, ale bol som milo prekvapených spomínanou rýchlosťou spracovania jednotlivých simulovaných dát. Avšak za veľmi veľké riziko považujem hlavne vypustenie možnosti tvorby starej taktiky. Toto bude určite veľmi dlho spomínaný kameň úrazu nového ročníka hlavne u dlhoročných hráčov. Ak sa však na to pozrieme z iného pohľadu, prečo sa brániť pokroku a inovácii? Veď aj naše hráčske mašiny niesu z pred 6-8 rokov a aj tie postupne vylepšujeme. Možno to bude chvíľku trvať, ale určite si aj na túto zmenu zvykneme a za pár rokov sa len pousmejeme, ako sme kedysi dávno pri tvorbe taktiky používali posuvníky. Na škále hodnotenia 1-10, kedy 1 je minimum a desať maximum, dávam novému ročníku zatiaľ 8,5. Jeden celý bod sťahujem za opäť nedokonalú lokalizáciu (aj keď treba uznať, že tento ročník sa už lokalizačný tím konečne unúval aj na oficiálne fórum SI a prejavil záujem o zlepšenie – konečne po rokoch) a pol bodu za opätovné prerobenie vzhľadu. Ak by sa podarilo konečne doladiť český preklad, môžme si prirátať ďalší bod a budeme hovoriť o najvydarenejšom ročníku. Dúfajme, že pri oficiálnom spustení budete aj vy hovoriť o novom ročníku len v superlatívoch. Vrelo odporúčam.

fotky: fmscout.com, manazery.net, oficiálna FB stránka FM Slovakia