Dámy a páni, Football Manager je späť! Najznámejšia simulácia futbalového manažmentu prichádza dňa 7. novembra v poradí už s 11 ročníkom. S označením 2015, v ktorom je cítiť nostalgický podtón návratu k vizuálnym koreňom tejto série, a zjavnou snahou o implementáciu prvkov role playing game (RPG) pre “ešte väčší zážitok z hrania”. Hneď na začiatok treba teba čitateľ upozorniť, že všetky informácie sú skúsenosťami autora článku na základe hrania zatiaľ dostupnej BETA verzie Football Manager 2015 a predstavujú jeho názor na nový ročník. Čiže nie sú oficiálnym stanoviskom Sports Interactive.

FM15_PC_3DPACK_WEB_UK

Tohtoročnou hlavnou inováciou v rámci rozhrania je nostalgický návrat k postrannej lište, ktorú sme v hre naposledy videli vo Football Manager 2009. Evidentne nás niekedy inovácie privedú opäť k našim koreňom a vývojári by si mohli uvedomiť, že nie každý nápad, ktorý im skrsne v hlavách, má hodnotu zlata. Meniť vzhľad v podstate každým ročníkom na atraktivite, a hlavne orientácii v hre samotnej, nepridáva. Chápem, že všeobecným trendom je minimalizmus a prehľadnosť, ale niekedy je toho minimalistického naozaj moc.

Postranná lišta obsahuje to najdôležitejšie, čo k rýchlej navigácii potrebujete. Každá sekcia má následne svoje podsekcie, ktoré sú radené avšak už vodorovne pod interaktívnou hornou lištou. Prečo interaktívnou? Pretože funguje presne tak isto ako vyhľadávacie políčko, ktoré poznáme napríklad z webových prehliadačov. Pri zadávaní vyhľadávaného pojmu vám je ponúkaný pravdepodobný pojem, ktorý chcete napísať, tak ako to poznáme napríklad pri zadávaní do Google.

Okrem toho statického vzhľadu, prešiel kompletnou zmenou aj ten dynamický. Reč je samozrejme o 3D Match Engine, čiže 3D zobrazení zápasov. Od nových textúr štadiónov, domov v okolí a v podstate všetkého, čo v 3D zobrazení vidíte, až po kompletné prekopanie zobrazenia pohybov vašich zverencov na ihrisku použitím technológie “motion capture”. Táto technológia známa hlavne z futbalových hier ako Fifa či PES, vám teraz dopraje pôžitok z ladného a realistického pohybu hráčov, skoro ako v skutočnosti. Niekedy to samozrejme má svoje muchy, ale hlavne pohyb brankárov je tentokrát omnoho realistickejší.

Ale predtým, ako sa budete môcť čo i len pozrieť na niektorú z týchto noviniek, na vás čaká pre tento ročník snáď najpodstatnejšia. Už spomenuté zapracovanie RPG štýlu. A kde inde ho hľadať, ako vo vašom profile. Popri možnosti výberu napríklad znalosti viacerých jazykov, či pridania viacerých obľúbených tímov, si tentokrát budete môcť prispôsobiť vaše “alter ego” doslova a do písmena do najmenších detailov. FM15 prichádza s novinkou nazvanou “Štýl manažéra”. Ide v podstate o možnosť vybrať si váš prístup k funkcii manažéra. Ste ten, ktorý radšej trávi svoj čas s mužstvom na tréningovej ploche a aktívne sa zapája a venuje tréningu? Je tu pre vás Tracksuit Manager. Alebo ste skôr typom, ktorý sedí v kancelárii, sleduje a skúma taktiky a štatistiky súperov, na základe ktorých vytvára svoj bojový plán, či ten, kto je tým správnym motivátorom? Pre vás je tu zasa Tactical Manager. Alebo ste skôr mixom oboch? Tentokrát je to len a len na vás, ako sa budete v hre prezentovať. A ak si hneď na začiatku nevyberiete tú najvyššiu licenciu a skúsenosť, budete môcť svoje skúsenosti zlepšovať na trénerských kurzoch, tak ako to poznáme od našich podriadených z minulého ročníka. Ak by ste sa chceli o tejto novinke dozvedieť viac, venovali sme jej jeden celý článok.

A čo by to bolo za nový ročník bez inovácie taktiky? Už sme si asi zvykli, že toto je Milesova parketa, kde sa práve on najradšej vyšantí. Po implementácii rolí do taktického systému, sa každá jedna inovácia uberá práve týmto smerom. Inak tomu nie je ani v tomto ročníku, ktorý nám prináša štyri nové role Roaming Playmaker, Raumdeuter, Inverted Wing Back a Wide Playmaker. Tieto sme si už predstavili aj v samotnom článku, preto ak ste ho ešte nečítali a chcete sa dozvedieť viac, odporúčame vám prečítať si ho. Taktika samotná a aj jej tvorba zostávajú oproti minulému ročníku v podstate nezmenené, čo nás môže tešiť. Neočakávajte však, že vám budú fungovať minuloročné taktiky. Nebolo tomu tak po minulé ročníky, nebude tomu tak ani teraz. Avšak jednu milú a pre mňa smerom k realite podstatnú inováciu tu opäť máme. Už to nie je len o predzápasovom, polčasovom a pozápasovom príhovore k vášmu mužstvu. Tentokrát prichádzajú motivačné pokriky počas zápasu, takzvané Touchline Team Talks. Chcete upozorniť hráčov aby v posledných minútach nehrali ľahkovážne a nestratili ťažko vydreté vedenie? Môžete to spraviť pokrikom “Sústreďte sa!”. Alebo chcete aby boli viac kreatívni? Zakričte na nich “Pridajte na kreativite!”. Na výber je z deviatich možností, ktoré vám pomôžu motivovať respektíve pri nesprávnom použití aj demotivovať vaše mužstvo. Opäť krok vpred a snáď sa časom dočkáme možnosti interakcie aj s hráčmi jednotlivo, tak ako to poznáme z reality.

S taktikou sa spája samozrejme aj vyhľadávanie tých správnych hráčov a tu sa dostávame k ďalšej podstatnej novinke tohto ročníka. Tvorcovia hry sa v novom dieli pokúsili prepracovať skauting tak, aby bol nielen efektívnejší ako kedykoľvek predtým, ale zároveň aby čo najvernejšie kopíroval skauting v realite a veci s ním súvisiace. Vyhľadávanie hráčov v FM15 je priamo naviazané na vašu skautskú základňu, čo by malo odzrkadľovať fungovanie klubov v realite. To má za následok, že ak niektorú krajinu nemáte naozaj dobre zmapovanú, zobrazia sa vám atribúty hráčov len ako interval, čiže rozpätie napríklad 10-17, v ktorom sa ukrýva to správne číslo. A aby sme toto správne číslo zistili, môžeme nasadiť na daného hráča skauta dokonca až na 3 mesiace. Skautingu sme sa venovali taktiež samostatne a bližšie informácie môžete nájsť tu.

Interakcia s hráčmi však neprešla inováciou len počas zápasov. Starostlivosť o ich “blaho” je tentoraz o dosť ťažšia. Už to nebudú len sťažujúci sa jednotlivci. Teraz sa budú zoskupovať do väčších skupín, respektíve aj vy sa im budete môcť prihovárať a hlavne ich prehovárať ako skupinu a nemusíte viesť rozhovor s každým jednotlivo. Bude veľmi dôležité s nimi hovoriť opatrne, aby nedošlo k totálnemu rozkladu celého mužstva. Budú na to mať vplyv aj sľuby, ktoré sú ďalšou novinkou na poli interakcií. Teraz už nezostanete prekvapený sťažnosťou na neplnenie sľubu, ktorý ste niekomu dali (tak ako sa to stávalo napríklad mne). Každý sľub, ktorý hráčovi dáte, nájdete vo svojom profile v sekcii sľuby a samozrejme aj vizuálne vyhodnotenie jeho plnenia.

A keď už sme pri tej interakcii… Novinári, tlačovky, rozhovory. To všetko je aj v novom ročníku. A teraz dokonca znovu vraj prepracovanejšie. Prichádza rozdelenie na bulvár a seriózne plátky. Tak ako v realite sa bude “bulvár” zaujímať o senzácie, kde hlavne titulok predáva. Seriózni novinári sa budú chcieť baviť “aj” o futbale a vašich výkonoch. Otázky na seba viac nadväzujú a tlačovky sú tak plynulejšie. Chcem vás však vystríhať. Novinári sa už začínajú zaujímať aj o vašu rezervu či dorast, preto nebuďte prekvapení ak sa na niečo, respektíve niekoho z tohto prostredia opýtajú (tak ako som ostal prekvapený ja). Alebo napríklad dostanete otázku, prečo niektorý z hráčov nedostal novú zmluvu. Proste opäť o sústo otázok viac, ako sme boli doposiaľ zvyknutí. A aby toho nebolo málo, tentokrát vás môžu dokonca zastaviť aj v tuneli priamo pred zápasom a spraviť krátky rozhovor. Trošku som nad touto inováciou rozmýšľal, ale nevedel som prísť nato, ako sa tam ten novinár dostal. Možno je to v Anglicku iné a akreditovaní novinári majú prístup kedykoľvek a kdekoľvek, ale u nás to (aspoň podľa mojich znalostí) možné nie je. Nevadí, opäť o pár “zbytočných” klikov pred zápasom viac.

Ak si to celé zhrnieme, môžme s kľudným svedomím povedať, že nový ročník opäť nie je len aktualizovanou databázou a prináša kopu nových inovatívnych vecí. Je pravda, že beta verzia, ktorú my predplatitelia testujeme, má ešte svoje muchy, ktoré je treba po oficiálnom vydaní minimálne doladiť (ak nie kompletne prerobiť), ale veríme, že aj nový ročník nám prinesie veľmi veľké množstvo neprekonateľných zážitkov. Čo môže byť krajšie ako streliť víťazný gól vo finále Ligy majstrov v posledných minútach či sekundách zápasu? Alebo to zadosťučinenie pri dotiahnutí prestupu vášho vysnívaného hráča do klubu, ktorý vediete? Tieto pocity nám môže dopriať len náš obľúbený Football Manager a verte, že aj nový ročník vám ich prinesie veľké množstvo. Pre tých, ktorí hru ešte nemajú predobjednanú odporúčame využiť našu špeciálnu ponuku v spolupráci s SFM. Takže ešte raz. Dámy a páni, Football Manager je späť!

autor: Patres10
© FM Slovakia, Sports Interactive
na prezentáciu sú použité oficiálne obrázky WIP od Sports Interactive a z BETA verzie FM15