S veľkým potešením Vám prinášam článok z dielne manazery.net, ktorého autorom je Ewandro manazery.net

Ano, je to opravdu tak. Správně zvolená herní taktika je jednoznačně nejdůležitější prvek FM, který zásadně ovlivňuje Vaši úspěšnost v zápasech. Když máte správnou taktiku, máte 70% úspěchu. Pak už stačí jen sehnat za nevelký peníz kvalitní hráče a s nadsázkou řečeno je to pak už jen pouhé odklikávání pokračování a radování se z úspěchů.

ruza1

Zvolíte-li špatně taktiku, pak můžete mít problémy s Realem Madrid porážet druholigové pastevce a naopak máte-li vhodnou taktiku, pak můžete se svým provinčním týmem pořádně zatopit třeba i týmům, jenž hrají o dvě soutěže výše než Vy. Nepochybně by tato slova potvrdil i vyznavač precizního zpracování taktiky, Jaroslav Hřebík.

Nejprve však musím zmínit důležitý fakt a to, že FM má dva způsoby taktiky. Tedy, jak se to vezme, jelikož ten jeden způsob v podstatě jen zahrnuje přednastavené šablony nastavení toho druhého, podrobnějšího, systému. Je řeč o “starém” a “novém” systému taktiky. Ve FM je původně nastaven nový systém, chcete-li zvolit ten starý, musíte dát možnost “Změnit na klasiku”. Starý systém je ten podrobnější a nový je ten, jenž zahrnuje ony zmíněné šablony. Já jednoznačně preferuji starý systém, jelikož, jak jsem již zmínil, je podrobnější, flexibilnější a člověk si tímto způsobem mnohem lépe nastaví herní projev dle svých představ. Jedinou nevýhodou tohoto systému je, že nelze využít pokyny od pomezní čáry, což mi ale nikdy nechybělo a netuším, zda-li bych to vůbec někdy využil. Stejně to, co bych tím pozměnil, si můžu nastavit sám ručně, tak to tedy nepovažuji za žádnou nevýhodu. Spousta lidí dnes již hraje s novým systémem, když jim to tak vyhovuje, prosím. Nechci tedy říkat, který systém je lepší, ale já preferuji ten starý a je na něho zaměřen i tento článek.

Co bude náplní tohoto článku? Rozeberu zde podrobně týmový i individuální instrukce, uvedu i nějaké rady a své názory a v některých případech uvedu na pravou míru i jejich název, jelikož český překlad FM je opravdu tragický a chybama se to tam jen hemží. Na konec Vám dám i můj konkrétní tip, který doporučuju a všechno kolem toho si rozebereme jako názornou ukázku, jak by to mělo vypadat, aby to dávalo smysl.

Týmové instrukce

Povaha – to je poměrně jasné, tím se určuje způsob hry týmu, zda-li chceme hrát ofenzivně nebo defenzivně. Hrajeme-li ofenzivně, hráči více přihrávají dopředu a jsou odvážnější, zatímco při defenzivním způsobu jsou opatrnější. Rozhodně se nebojte hrát ofenzivně, lze tak uspět třeba i na hřištích silnějších soupeřů a není třeba být zbytečně při zdi.

Tvůrčí svoboda – tento posuvník rozhodně doporučuji každému hráči nastavit zvlášť. Určuje totiž jak velkou svobodu na hřišti mají hráči mít a je tedy nesmysl, aby měl např. stoper stejnou tvůrčí svobodu jako střední záložník, který má tvořit hru. Čím více je posuvník vpravo, tím větší svobodu dostává a hráč si může hrát dle svého a ignorovat některé taktické pokyny. Čím více vlevo, tím méně svobody má a nepouští se do žádných psích kusů. Důležitými atributy pro velkou tvůrčí svobodu jsou kreativita a technika. Ale i když hrajete nižší soutěže a hráči nemají tyto vlastnosti úplně vysoké, tak i tak se dá dát hráčům nějaká svoboda, zejména tedy hráčům působícím ve středu zálohy. Příklad z praxe, zatímco třeba Adrian Rolko by měl mít minimální tvůrčí svobodu, tak Jirka Štajner maximální, protože jeho genialita nezná mezí.

Způsob přihrávek – tento posuvník určuje vzdálenost, na kterou se hráči budou snažit přihrávat. Obsahuje hodnoty od krátkých po dlouhé přihrávky, a čím bude posuvník více vpravo, tím budou přihrávky hráčů delší. Chcete-li hrát postupný útok, pak je třeba zvolit krátké přihrávky jako např. Barcelona a chcete-li hrát dlouhé přihrávky, pak je třeba zvážit, zda-li máte vepředu dostatečně vysoké hráče schopné zpracovat míč.

Tempo – určuje jak v jakém tempu budete hrát. Čím víc vpravo, tím rychlejší, čím víc vlevo, tím pomalejší. Chcete-li hrát rozvážný fotbal s mnoha krátkými přihrávkami a postupným útokem, pak je dobré zvolit spíše pomalejší tempo. Pokud chcete hrát útočně a přímočaře, pak je dobré zvolit rychlejší tempo. Rychlejším tempem lze přehrát soupeře, ale na druhou stranu to znamená větší procento nepovedených přihrávek, zatímco při pomalém tempu bude těch zkažených míčů méně, ale obtížněji se soupeř přehrává. Pokud zbývá do konce zápasu pár minut a chcete udržet současný stav, pak je dobré zvolit pomalejší tempo a naopak, chcete-li gól vstřelit, pak vám pomůže rychlé tempo.

Šířka – zde si dovolím použít přímo definici z manuálu: “Nastavení šířky se uplatní především tehdy, pokud máte míč ve svém držení. Může být navolena od úzké po širokou. Pokud posuvník šířky hry nastavíte více doprava, budou se hráči v případě, že získají míč, pohybovat směrem k postranní čáře, nahrávat především hráčům postaveným blíže okraji hřiště a snažit se tím roztáhnout i hru soupeře. Užší hra naopak způsobí, že se vaše hra přesune více doprostřed a hráči se budou snažit útočit středem hřiště. Pokud má míč soupeř, hlavní snahou vašich hráčů nebude dodržování nastavené šířky hry, ale pokusí se hrát tak, aby mohli co nejlépe reagovat na pohyby soupeře.
K tomu není moc co dodat, snad jen, že přímo s tím i logicky souvisí předsezónní nastavení rozměrů hřiště. Kdo chce hrát doširoka a po křídlech, nastaví si spíše širší hřiště, kdo chce hru “valit” středem, vyplatí se užší hřiště.

Napadání – určuje jak často hráč opustí svou pozici a bude napadat soupeře. Čím více vpravo, tím více bude hráč napadat, čím více vlevo, tím méně. Je tedy logické, že útočníci by měli mít napadání nastavené na časté, zatímco stopeři na minimum. Souvisí to také s herní povahou týmu, pokud budete chtít hrát ofenzivně, pak se Vám bude hodit, aby Vaši hráči často napadali soupeře, zatímco, když budete spoléhat na defenzivu, nebudete chtít, aby Vaši hráči zbytečně riskovali a opouštěli své pozice. Osobně však napadání nastavuji každému hráči zvlášť, jelikož, jak jsem již napsal, není rozumné, aby např. útočníci měli napadání nastavené stejně jako třeba stopeři. Důležitým atributem pro “napadající” hráče je výdrž, jelikož je to hodně fyzicky náročné.

Šetření času – to je jasné a lehce srozumitelné. Nastavení jestli chcete zdržovat nebo spěchat. Klasické využití je, když těsně vedete např. 10 minut před koncem zápasu, tak nastavíte časté šetření času a prodzržujete se tak k vytouženému konci zápasu. Nebo naopak, pokud prohráváte a chcete využít každou vteřinu, tak nastavíte možnost “vzácně” a vaši hráči budou s každou rozehrávkou spěchat, jak kdyby se jim strašně chtělo na záchod.

Obranná řada – ani na tomto posuvníku není nic složitého. Určuje pozici obranné linie, čím více doprava, tím více se bude obrana vysouvat, čím více doleva, tím častěji bude obrana zůstavat v blízkosti vlastního vápna. Opět to pochopitelně souvisí se stylem hry, k ofenzívě se hodí vysunutá obrana, zatímco při betonu je nejlepší zatažená obrana. U vysunuté obrany je však třeba dávat si pozor na to, aby ofenzivní hráči soupeře nebyli výrazně rychlejší než Vaši obránci, jelikož by tak často mohlo docházet k sólovým únikům soupeře na Vaší branku. Výhodu však má v tom, že častěji tak lze vystavit hráče soupeře do ofsajdu narozdíl od hry se zataženou obranou.

Obranné zákroky – nastavení úsilí a agresivity s jakou půjdou Vaši hráči do soubojů. Má tři možnosti – mírné, normální a usilovné. Usilovné znamenají, že hráči půjdou do soubojů na 100%, což však znamená, že se přitom mohou sami zranit nebo vyfasovat karty. U mírných jsou tato rizika podstatně menší, nicméně pro soupeře bude snažší vyhrávat souboje s Vašimi hráči. A normální značí rozumný kompromis mezi oběmi možnostmi. Pokud třeba už po 20 minutách má Vaše mužstvo 3 žluté karty, pak je dobré raději polevit a nastavit mírné obranné zákroky, aby jste neriskovali, že nedohrajete v plném počtu. A naopak, pokud vidíte, že rozhodčí si karty nejspíš nechal doma, pak se může vyplatit, když přitvrdíte.

Zaměření přihrávek – tímto způsobem lze nastavit, kam má směřovat většina přihrávek a kudy budete “valit” své útoky. Je možno zvolit po pravé straně, po levé straně, po obou stranách, středem a nebo mix všech možností. Souvisí to s nastavením šířky hry, pokud chcete hrát křídelní hru, potom je ideální nastavení “široké” hry a zaměření přihrávek po stranách. Nebo chcete-li hrát středem, potom je dobré zaměření přihrávek středem v kombinace s “úzkou” hrou. Pokud víte, že soupeř má např. na levé straně slabinu, pak je vhodné útočit právě po této straně, tedy po jeho levé a Vaší pravé a využít tak slabin soupeře ve svůj prospěch.

Obsazování – výběr mezi osobní a zónovou obranou. Opět si dovolím citovat manuál: “Osobní obrana je snazší, neboť každý hráč je po celý zápas zodpovědný za určeného soupeřova hráče. Zónové obsazování každému hráči přidělí určitou oblast, za kterou je zodpovědný v případě, že se do ní dostane soupeř. Je obtížnější na zvládnutí, neboť vaši hráči musí mít vysoké hodnoty atributů předvídavosti, koncentrace a rozhodování, kvalitní obranné schopnosti jsou samozřejmostí“. U osobní obrany je důležitý atribut obsazování, jinak není co dodat.

Přihr. cílovému útoč. – tato “funkce” je aktivní pouze v případě, že využíváte možnost tzv. koncového (cílového) hráče. Jde o způsob, jak se k tomuto hráči budou dostávat balóny. Možnosti jsou kombinovaně, na nohy, na hlavu, jít za míčem. Na nohy, ve fotbalové terminologie by jsme mohli říci spíše do nohy, znamená, že hráč bude dostávat míče po zemi na své kopačky. Na hlavu značí pochopitelně přihrávky vzduchem na zpracování hlavou. Jít za míčem je velice špatně přeložené, jelikož to znamená, že jde o přihrávky do běhu. A kombinovaně je samozřejmě mix všech možností. Samozřejmě záleží na konkrétním hráči, zatímco bidlo jako Libor Došek raději bude dostávat přihrávky “na hlavu”, tak třeba malinkatý Giovinco bude preferovat přihrávky do běhu.

Těsné hlídání – lépe přeloženo by bylo možná těsné obsazování. Ovlivňuje, zda-li k hráčům soupeře chcete přistupovat na těsno nebo jim dopřát více prostoru. Kvalitní hráč se však dokáže uvolnit i když bude hlídán těsně, nicméně já tuto funkci mám “zapnutou”.

Použít cílového útočníka – tato funkce byla zmíněna již výše. Hráč, jemuž tuto roli přidělíte, bude na polovině soupeře hlavním terčem pro přihrávky Vašich hráčů. Ideálním příkladem byl třeba Jan Koller v době své největší slávy v reprezentaci ČR.

Použít tvůrce hry – tato role je určena zejména pro hráče, kteří dokážou vymyslet originální řešení a posílat nepředvítalné přihrávky. Hlavními předpoklady pro tuto pozici jsou zejména vysoké hodnoty kreativity a přihrávek. Ideální je, když tuto roli přisoudíte hráči hrajícímu ve středu zálohy. Obránci pak rozehrávají na něj o on posílá kvalitní přihrávky na ofenzivní spoluhráče. Není lepší příklad než Jirka Štajner v Liberci.

Hrát na ofsajdy – opět trochu nevhodný překlad, vhodnější by bylo “hrát ofsajdovou past”. Zaškrtnutí této možnosti znamená, že Vaši hráči se budou snažit hráče soupeře často úmyslně vystavovat do ofsajdu. Je proto však potřeba, aby hráči měli dobré psychické vlastnosti, hráli spolu už delší dobu a také aby to nebylo v rozporu s Vaší taktikou (např. příliš zatažená obrana).

Protiútok – hra na protiútoky se používá v případě, kdy jdete do zápasu v roli slabšího týmu a budete vyčkávat co předvede soupeř. Je tedy v souladu spíše s defenzivním stylem hry a zataženou obranou, protože není nic nebezpečnějšího než rychlý a dobře sehraný protiútok.

Individuální instrukce

Povaha, tvůrčí svoboda, způsob přihrávek, napadání, obranné zákroky mají pochopitelně stejný význam jako v již výše zmíněných týmových instrukcích. Důležité je zmínit, že nastavíte-li na pevno některou z těchto instrukcí přímo pro daný post, pak je toto nastavení nadřazené nad týmové instrukce. A proto doporučuji povahu, způsob přihrávek a obranné zákroky neurčovat zvlášť pro každého hráče a nechat to pro celý tým stejné (kromě toho, že by to na hřišti moc nefungovalo, je to praktické i z toho důvodu, že pak jednoduše přes týmové instrukce lehce ovlivníte hru celého týmu a nemusíte nic nastavovat u každého hráče zvlášť). Naopak tvůrčí svobodu a napadání je dobré nastavit pro každý post zvlášť, jelikož jak jsem již zmínil výše, tak je smysluplnější, aby tyto instrukce měl každý post jinak nastavené.

Útočit z druhé vlny – tady pozor!!! Katastrofální práce překladatele!!! Správný název by měl být “náběhy do ofenzivních pozic” nebo v podobném smyslu. Dříve byla tato funkce pojmenována jako “tah na bránu”, což je rozhodně smysluplnější než současný překlad, jelikož spojitost se druhou vlnou je naprosto zcestná a překladatel evidentně o hře nic neví! Teď už tedy k významu tohoto “šoupátka”. Tento posuvník určuje, jak často budou hráči vyrážet dopředu bez míče na svých kopačkách. Možnost často se nastavuje pochopitelně pro útočníky, případně krajní záložníky a v moderním fotbale i pro krajní beky, jelikož to jsou hráči, kteří táhnou útoky. Prostřední možnost občas je vhodné nastavit zejména pro hráče středu zálohy, jelikož jejich náplň práce spočívá v ofenziních i defenzivních úkolech. A zřídkakdy by samozřejmě měli mít stopeři, případně i defenzivní záložník, protože od těchto hráčů je vyžadována hlavně defenzíva a žádné výlety dopředu. Tento pokym přímo souvisí i se šipkami viditelnými v rozestavení hráčů, šipka dolů = zřídkakdy, žádná šipka = občas, šipka nahoru = často. Ovšem u útočníků s pokynem často se šipka nahoru nezobrazuje, stejně jako u golmanů.

Vedení míče – zde opět využiju manuál: “Nastavením této položky na hodnotu „často“ zvýšíte šanci, že se hráč rozhodne postupovat s míčem u nohy místo toho, aby přihrál někomu jinému. Hodnota „zřídkakdy“ zajistí, že se hráč bude chtít rychle zbavit míče a nahraje spoluhráči.” A pochopitelně, že možnost občas znamemá “někdy ano, někdy ne”, tedy kompromis obou možností. Možnost často se nastavuje hlavně pro krajní hráče, případně i pro hráče středu zálohy nebo útočníky, mají-li dostatečně kvalitní parametry. A těmi jsou pochopitelně vedení míče a technika. Proto je jistější u stoperů nastavit zřídkakdy, pokud nedisponujete třeba Luciem nebo Franzem Beckenbauerem.

Střely z dálky – ovlivňuje četnost pokusů z dálky. Možnost často je výhodné nastavit jen pro hráče, kteří mají vysokou hodnotu atributu střely z dálky, protože jinak to opravdu nemá cenu, jelikož střely nekvalitních hráčů jen ohrožují diváky na tribunách. Hrajete-li nižší soutěže, kde nemáte k dispozici kvalitní hráče, pak doporučuju nastavit spíše zřídkakdy u všech hráčů, útočníky nevyjímaje, protože jejich pokusy z dálky jsou jen ztracené balóny.

Přihrávky do běhu – jak praví manuál: “Přihrávky do běhu jsou v zápase definovány jako přihrávky, které hráče mohou uvolnit za soupeře, nemusí tedy nutně jít o přihrávku na útočníka za poslední obrannou řadu soupeře.” Tento posuvník určuje, jak často má daný hráč tyto přihrávky “posílat”. Nastavení často je rozumné nastavit zejména hráčům středu zálohy. Hrajete-li s krajními obránci i záložníky, pak může být výhodné nastavit tento pokyn na “často” i pro krajní beky, aby posílali kvalitní pasy záložníkům “nad sebou”. Je však třeba, aby daný hráč měl dostatečné kvality v oblasti přihrávek a stejně tak, aby hráč, jenž má tyto přihrávky přijímat, měl dostatečně kvalitní zpracování a nejlépe i rychlost a zrychlení. U stoperů je lepší nastavit zřídkakdy, neboť většina stoperů nemá na tyto pasy dostatečné kvality a tak pokusy o nějaké geniální pasy v jejich podání by mohly skončit leckdy i fatálním selháním.

Centry – určuje četnost centrů od daného hráče. Volbu “často” je samozřejmě nejvýhodnější nastavit pro krajní hráče, jak pro záložníky, tak i pro beky, jak určuje trend moderního fotbalu. Naopak u hráčů, kteří působí ve středu hřiště je lepší zvolit “zřídkakdy”, neboť z jejich pozice centry nemají moc smysl.

Centr z – nabízí tři možnosti, odkud může hráč centrovat. Volba “z pomezní čáry” je jasná, hráč bude centrovat až když bude v těsné blízkosti brankové čáry. “Z hloubi pole” značí, že hráč bude centrovat dříve než se k brankové čáře dostane, tedy třeba již na úrovni začátku soupeřovy šestnáctky. A u “komb.” se hráč rozhodne sám, kdy odcentruje. Tento pokyn má význam zejména pro hráče působící na krajích hřiště, kteří mají za úkol posílat centry do vápna soupeře.

Směr centru – název je vševypovídající. Lze zvolit centr na přední tyč, zadní tyč, do středu, na cílového útočníka a nebo mix. Pokud však nemáte dostatečně kvalitní hráče, tak se Vám pokaždé nepodaří odcentrovat tam, kam si přijete. Stejně jako předchozí funkce i tento pokyn má význam zejména pro hráče na stranách.

Křídelní hra – určuje způsob hry křídelních hráčů, proto tedy i tento pokyn má význam hlavně pro hráče působící po stranách hřiště. Má čtyři možnosti – normální, držet se na pomezní čáře, sbíhat do středu a nabíhat mezi obránce. Normální – hráč bude hrát “normálně” a různé akce bude podnikat na základě vlastního uvážení. Držet se na pomezní čáře – klasický krajní hráč, bude se držet poblíž lajny a celý zápas bude běhat nahoru a dolů jak motorová myš, např. Karel Poborský. Sbíhat do středu – křídelní hráč se bude často stahovat do středu, je to ideální pro hráče, kteří mají silnější nohu do hřiště; v reálu ideální příklad – Robben; mimochodem vyjímečně chválím kvalitní překlad, jelikož ještě nedávno to bylo nazvamé jako “Odříznout uvnitř”. Nabíhat mezi obránce – zde už překlad pochválit nemůžu, jelikož to je trochu zcestné, lepší překlad by byl “sbíhat k lajně”; tento pokyn totiž značí opak toho předchozího, čili, že hráči ze středu si budou sbíhat k lajně; je to myšleno zejména pro případ, kdy hrajete na tři hroty, tak pro ty postranní hráče se to vyplatí nastavit.

Prohodit pozice – i zde je název víc než výmluvný. Můžete určit s kým si má daný hráč vyměňovat pozici, je jedno jestli třeba pravý bek s pravým záložníkem nebo pravý záložník s levým záložníkem, jak je teď ve fotbale moderní. Jako příklad mě nenapadá nic jiného než dvojice Pospěch – Látal z mistrovské sezóny Baníku, kdy si tito dva na pravé straně hřiště vyměňovali post pravého obránce a pravého záložníka.

Obsazování a Těs. obs. (=těsné hlídání; i zde vidíme nesoulad v překladu) jsem vysvětloval již u týmových instrukcí. Zde ponechám zcela ve Vaší režii, zda-li tyto paramatery necháte přes týmové instrukce stejné pro celý tým a nebo je nastavíte každému zvlášť, ale pochopitelně, že nějaký systém to mít musí a alespoň celá obrana by měla hrát stejným stylem. Osobně tyto pokyny mám pro všechny hráče stejné.

Volnost pohybu – zde je překlad v pořádku. Zaškrtnutím tohoto pokynu totiž danému hráči řeknete “dělej si na hřišti co chceš”. Hráč bude hrát vyloženě dle vlastního uvážení. Nastavuje se to však jen pro top hráče, kteří jsou vysoce kreativní a dokážou volit vždy jen ta nejlepší řešení. Ideální příklad je opět již několikrát zmiňovaný Jirka Štajner.

Podržet míč – opět použiju definici z manuálu: “Je to možnost, která hráči nařizuje zastavit se s míčem u nohy, rozhlédnout se kolem sebe, zmonitorovat dění na hřišti a poté učinit vhodné rozhodnutí. Tento pokyn je vhodný především při hře v pomalém tempu, kdy hráči mají více času na nalezení nejvhodnějšího adresáta přihrávky, který by měl být co možná nejblíže. Hra ve vysokém tempu s častým napadáním ze strany soupeře může hráče držícího míč přinutit k rychlému rozhodnutí, které nemusí být vždy správné. Pokyn může být využit i ve spojení s koncovým hráčem, který díky svým fyzickým atributům podrží míč a umožní tak svým spoluhráčům, aby se dostali do hry.” Tohle je ideální např. pro hru Barcelony. Stejný pokyn zřejmě dostával i Mára Heinz po svém předloňském návratu do Sigmy, kdy stále zbytečně předržoval míč. Já tento pokyn nepoužívám, jelikož raději hraju ve vyšším tempu.

Brankáři

U indviduálních instrukcí pro brankáře je oproti hráčům v poli malinkatý rozdíl a to, že místo “obsazování” a “těs. obs.” je “rozehrávka” a “rozehrávat na”.

Rozehrávka – nabízí možnosti komb., rychlý výhoz, dlouhý výkop a na obránce. Název každé z možností je všeříkající, “komb.” je pochopitelně mix. Pokud si chcete vybrat výhoz, pak si ověřte, že disponujete golmany s dostatečnou hodnotou atributu “házení”, v případě dlouhého výkopu se hodí slušná “technika kopu”. Osobně preferuju dlouho výkopy, protože využívám vysoké hráče a ti často dokáží z těchto situací těžit.

Rozehrávat na – můžete vybrat přímo určitého hráče na kterého má golman rozehrávat. Např. Dušan Melichárek ve Slovácku má nepochybně v této kolonce nastaveno “Libor Došek”.
dosek

Máte-li v týmu hráče jako je “Štajny”, pak můžete maximálně využít taktické možnosti hry a soupeře tak úplně rozebrat na kousíčky

 

MŮJ TIP: 3 – 5 – 2

Poprvé jsem nad tímto systémem začal přemýšlet, když v předloňské sezoně Neapol okusila Ligu mistrů. Říkal jsem si: “Sakra, ti hrají dobrý fotbal, ale přitom to divné rozestavení. Takhle bych ve FM učitě nikdy hrát nemohl“. Po té přišlo lońské EURO a italská reprezentace se také prezentovala rozestavením 3-5-2 a opět to znamenalo velice sympatický herní projev. A “poslední kapka” přišla v nedávno skončené sezoně, kdy po krátké odmlce opět zavítal do Ligy mistrů můj milovaný Juventus. Prezentoval se velmi dobrými výkony, samozřejmě ve formaci 3-5-2. Ještě ani neskončila skupinová fáze a já měl jasno o dvou věcech. Tou první bylo, že jsem si říkal, že tento tým to dotáhne daleko, což se také stalo, když vypadnutí Juve ze soutěže zařídil až pozdější vítěz LM z Mnichova. A kdo ví, jak by to dopadlo nebýt hrubých chyb rozhodčích ve prospěch Bayernu… A tou druhou věcí bylo, že jsem si uvědomil, že 3-5-2 je skvělé rozestavení, které nabízí mnoho výhod, což třeba na první pohled ani nemusí být patrné. A já se Vám to zde pokusím ukázat a vysvětlit.
taktika

Tohle mě inspirovalo k …

tak1

… vytvoření tohohle

Hlavní výhody 3-5-2
– obrovská flexibilita, v momentě máte místo pěti obránců pět záložníků a naopak
– KOL/KOP zvládnou útočit i bránit, proto nepotřebujete krajní záložníky a obránce a stačí jen KOL/KOP a to zvládnou celou lajnu “obsloužit” sami
– tři stopeři = tři vysocí hráči s dobrou hrou hlavou = obrovská výhoda pro standartky
– je zhuštěný střed hřiště i obrana je dobře zajištěná a tak v podstatě nikdy nemáte nikde málo hráču, čímž zbytečně nenabízíte prostor soupeři
– je možno hrát po stranách i středem

Hlavní nevýhody 3-5-2
– hrajete-li nižší soutěže, je problém sehnat vůbec nějaké KOL a KOP, natožtak kvalitní…

= další nevýhoda mě už nenapadá a myslím, že tato jediná nevýhoda se dá v pohodě zkousnout, porovnáme-li to s množstvím výhod!

Následně Vám napíšu něco přímo k jednotlivým pozicím…

Brankář (ideál: Buffon, Zlámal)
– tam není co řešit, to je pro všechny rozestavení stejné…
– měl by mít všechny “šoupátka” vlevo (kromě těch, které podléhají týmovým instrukcím) a nic by neměl vymýšlet; styl rozehrávání je každého věc, osobně dávám “komb.”, ale uvažuju o změně na dlouhý výkop
– důležité atributy jsou také jasné, v podstatě celý levý sloupeček je důležitý, nicméně pro mě je nejdůležitější atribut “reflexy”

OLC, OC, OPC (ideál: Chiellini, Thiago Silva, Neuwirth, Rolko)
– všechny tři mám stejně nastavené, liší se jen nastavením pozic při standartkách
– tam je to podobné jak u golmana, také by měli mít posuvníky vlevo; styl obrany doporučuji zónu s těsným obsazováním
– rozhodně by měli mít vysoké hodnoty: výskok, síla, hra hlavou, obranné zákroky, koncentrace; oželet můžeme rychlost, nějací extra rychlíci nejsou potřeba

KOL/KOP (ideál: Marcelo, Lichsteiner, Vepřek, Rajtoral)
– oba můžou být stejně nastavení; na nižší úrovni opravdu není lehké kvalitní KOL a KOP sehnat, proto není od věci si nějaké vychovat a přeučit bývalé krajní beky nebo záložníky
– rozhodně by měli mít na max “útočení z druhé vlny, “vedení míče” a “centry”
– potřebné atributy na úrovni jsou centry, obranné zákroky, vedení míče, výdrž a když i rychlost a zrychlení, tím lépe

DZ (ideál: Fer, Rajnoch)
– stačí když bude umět dobře bránit, velkou výhodou bude výška nad 190cm a ještě větší výhodou bude, když bude umět i slušně přihrát
– také jakožto defenzivní hráč by měl mít šoupátky vlevo; napadání by však měl mít zhruba uprostřed a v závislosti na jeho kvalitě mu lze povolit i nějakou tvůrčí svobodu, případně i přihrávky do běhu
– obranné zákroky, výskok, hra hlavou, síla, agresivita, odhodlání, odvaha – to by měl mít kvalitní a když budou na úrovni i přihrávky, jenom dobře

ZC (ideál: Pirlo, Hořava)
– v podstatě mozek týmu, měl by to být kreativní fotbalista se schopností skvěle přihrát
– měl by mít “namaxované” přihrávky do běhu a nějaká tvůrčí svoboda by se mu měla také dopřát
– potřebuje mít slušnou kreativitu, přihrávky, techniku a vedení míče a střela z dálky se mu může také hodit

OZC (ideál: Götze, Štajner)
– na této pozici by měl být hráč, který dovede šanci připravit pro útočníky a stejně tak by měl být schopen i dobře zakončovat, protože se také dostane do koncovky
– je dobré takovému hráči dopřát tvůrčí svobodu, stejně tak by měl mít za úkol i napadání a v závislosti na jeho kvalitě nastavit i vedení míče, přihrávky do běhu a případně i střely z dálky; jeho vysouvání se nazvané jako “útočit z druhé vlny” doporučuju nechat uprostřed
– zde je vhodné mít slušná čísla u přihrávek, kreativity, zakončení a kvalitní vedení míče a střely z dálky budou velkou výhodou

ÚTLC (ideál: Crouch, Došek)
– na tuto pozici stavím silného vysokého útočníka, který má za úkol sklepávat vysoké míče a ve vápně působit jako kladivo
– stoprocentně by měl mít na maximum “útočit z druhé vlny” a napadat by měl také často; tito hráči však mívají technické nedostatky, tak se střelami z dálky a vedením míče bych to nepřeháněl stejně jako s přihrávkami do běhu
– dostatečné kvality by měl mít v oblasti výskoku, síly, hry hlavou, rovnováhy, bez míče, zpracování a zakončování; technik ani rychlík to být nemusí

ÚTPC (ideál: Giovinco, Navrátil, Baroš)
– na tento post obsazuji hráče menšího, rychlejšího a technicky zdatnějšího, který zachytává sklepnuté balóny od vysokého parťáka z útoku
– také by měl mít vpravo posuvník “útočit z druhé vlny” a stejně by měl mít nastaveno i časté vedení míče a napadání, případně i střely z dálky, když v tom bude dobrý
– nabušenou by měl mít rychlost, zrychlení, vedení míče, techniku, bez míče, zakončování a zpracování a jelikož na tento post se hodí spíše menší hráči, tak hra hlavou a výskok zde nehrají moc velkou roli

Individuální pokyny jsem Vám objasnil, teď ještě screenem znázorním týmové instrukce a to bude všechno.

fff

Tato konfigurace se mi osvědčila…

Všem, kteří se dočetli až sem, bych chtěl poděkovat za pozornost. Tento článek nemá sloužit jako nějaké vnucování mých rozumů, ale je to pokus o maximální objasnění taktických pokynů spojený s přídavkem mých rad, poznatků a postřehů. Ani Vám nevnucuji, aby jste hráli 3-5-2, jen jsem chtěl rozebrat mou oblíbenou formaci a ukázat v praxi to, co jsem předtím rozebíral. Třeba někdo z Vás neví jakým systémem hrát a inspiruje se u mě, budu jen rád. :) Nicméně počítám s tím, že většina z místní komunity jsou ostřílení mazáci a moc novinek se zde nedozví nebo prostě věří systému “nové taktiky” a nechtějí řešit “starý systém”. Však nebylo mým cílem někoho poučovat, jen si třeba někdo něco rád objasní a nebo sem třeba zavítá nějaký FM začátečník, kterému to třeba i kvůli špatnému překladu zatím moc nejde a tento článek mu tak může hodně pomoci. A nebo tento článek nakonec upadne v úplné zapomnění. I to se může stát.

Váš EwyQ

P.S. Případné dotazy rád zodpovím. Stejně tak i vítám upozornění na možné (nejen pravopisné) chyby v článku.

5 COMMENTS

  1. Priznam sa, ze formaciu 3-5-2 som nikdy v FMku neskusal, aj ked som si jej realizaciu v talianskej reprezentacii pod vedenim Prandelliho vsimol a treba uznat, ze uz to nie je to typicke talianske catenaccio. Prave naopak, celkom sa da na to aj pozerat. Aj tvoj clanok ma trosku nabudil tuto formaciu v FMku vyskusat a tak ju mozno v blizkej dobe naozaj skusim.

    • Michal,

      tento článok bol písaný pre FM 2013. V FM 2014 bol starý štýl taktiky vypustený/zrušený a taktika sa tvorí už pomocou konkrétnych pokynov formou “pokrikov”. Čiže ak bola tvoja otázka smerovaná na možnosť zmeny starej taktiky v FM 2014, nie je to žiaľ možné.

  2. Přiznám se, že tato taktika se mi velmi líbí (mám v líhni spoustu různorodých středních obránců – asi 8), zatímco méně těch krajních a jelikož chci hrát s odchovanci. Posty uprostřed hřiště mám taky slušně pokryté a útočníky bych kdyžtak nakoupit mohl.

    Tak mě zajímá jak moc se ti tahle taktika osvědčila? A mohl bys tady hodit konkrétní screeny (sestava, taktika a tak)? Hraju FM 2013, ale teprve začínám a přiznám se, že u některých věcí si nevím rady. Např. kterým hráčům zadat OBRANA, kterým PODPORA a kterým UTOK? Mám za to, že jeden obraz vydá za tisíce slov, tak bych byl za konkrétní screeny vděčný.

Comments are closed.