Návrat do histórie – III.

Písal sa 18. október 2006. Dow Jones Index prekročil hranicu 12,000 bodov, vo veku 94 rokov zomrela Anglo-Kanadská speváčka a komička Anna Russell, ale nám sa tento deň zapísal do pamäti hlavne kvôli vydaniu nového, v poradí už tretieho dielu pod hlavičkou Football Manager, a to Football Manager 2007 (ďalej len FM 2007)

FM 2007

Väčšina fanúšikov futbalových manažérov je síce svojím okolím považovaná za podivínov, pretože koho by asi mohlo baviť pozerať dlhé hodiny tabuľky plné údajov a ešte z toho mať chvíľami náramnú radosť, ale zasvätení vedia svoje. Nevďačnú prácu skutočného trénera, poťažmo manažéra, by v skutočnom živote chcel robiť asi málokto, ale virtuálne je to ale iné kafe. Ak chcete doviesť svoj ​​obľúbený tím až na úplný vrchol, ťažko k tomu nájsť lepší nástroj ako Football Manager.

Tento ročník bol v znamení vábenia nových hráčov. Ako inak si totiž vysvetliť oveľa prívetivejší úvod do hry prostredníctvom nového sprievodcu, ktorý vás doslova vodil za ručičku pri tvorbe vlastnej hry. Keď sme k tomu ešte prirátali hŕbu vložených tipov, rád a náznakov, ťažko sa niekto mohol vyhovárať na to, že nevedel ako poriadne začať hrať. Ostrieľaní hráči mohli sprievodcu samozrejme vypnúť a nastaviť si všetko po starom, skrátka tak, ako sa im to páčilo. Jednou z dôležitých inovácií bola možnosť pridania vlastnej fotky do profilu manažéra, čo bol nesmierne dobrý nápad k ešte väčšiemu zosobneniu s Vaši fiktívnym alteregom.

Poriadnou aktualizáciou prešli všetky súpisky. Herné databázy mužstiev a hráčov boli ako vždy nečakane podrobné a stále absolútne bezkonkurenčné. FM 2007 zároveň priniesla viac interakcie s vlastnými hráčmi. Už od minula sme dobre poznali možnosť rozprávať sa s jednotlivými hráčmi alebo celým tímom počas zápasu a to buď v polčase, alebo po skončení zápasu. Teraz pribudla možnosť motivovať mužstvo svojím príhovorom aj pred úvodným výkopom. Ako spätná väzba potom slúžilo zobrazenie reakcií hráčov, ku ktorým ste hovorili. Ľahko ste si tak mohli overiť, či vaša reč zapôsobila, ako mala, alebo či ste opäť len hádzali hrach na stenu. S hráčmi sa dalo ale tiež hovoriť aj mimo zápasy a to medzi štyrmi očami pekne v zázemí vlastného klubu. Väčšinou sa jednalo o možnosť opýtať sa daného jedinca, koho by zo svojej skúsenosti odporúčal ako posilu tímu a podobne. Mladým a nádejným hráčom bolo možné navyše poradiť, aby sa pokúsili pochytiť zručnosti od konkrétnych skúsených futbalistov Vášho tímu, čo mohlo urýchliť ich vzostup. Škoda len, že spektrum možných otázok pre hráčov nebolo trochu širšie. V každom prípade sa ale jednalo o krok správnym smerom, pretože komunikácia medzi Vami a tímom je rozhodne dôležitá.

Že má každé správne ligové mužstvo vlastnú rezervu v podobe tzv béčka tvoreného z mladíkov a tými, ktorí sa nezmestili do základného kádra A tímu, vie asi každý. O vedľajších kluboch, ktoré sú v podstate ekvivalentom hokejových fariem sa zas tak často nehovorí, napriek tomu sa práve tento rok rozhodli tvorcovia FM zaradiť aj tento prvok do hry. Ak Vám to teda vedenie klubu dovolilo, mohli ste v roli „bohatého strýčka“ pristúpiť k výberu vedľajšieho tímu. Váš klub ho potom finančne podporil a na oplátku Vám vychovával nové talenty, na ktoré ste mali prednostné právo. Mohlo to fungovať samozrejme aj obrátene. Keď ste hrali za chudobný tím z nejakej druhej, tretej ligy, mali ste konečne možnosť dosiahnuť prepojenie s nejakým slávnejším a hlavne bohatým klubom. Niekedy to bolo jedno z mála riešení, ktorým ste mohli pomôcť prázdnej pokladni alebo ako sa vyšvihnúť do vyššej súťaže. Peniaze jednoducho hýbu futbalom a ani tu tomu nebolo inak.

Toľko dôležité vyhľadávanie nových posíl pomocou scoutov tiež doznalo určitých zmien. Napríklad v slovenskej lige vám zo začiatku nebolo vôbec dovolené scoutovat iné ako európske regióny. Nič Vám síce nebránilo s hráčmi z iných regónov podpisovať zmluvy, ale kupovali ste tým mačku vo vreci. Všetci scouti, spolu s trénermi, manažérmi a asistentami mali novo vyznačené oblasti svojich znalostí, pomocou grafickej stupnice. Jednoducho ste tak spoznali, do akých regiónov sa oplatilo daného scouta poslať. Avšak, tieto ukazovatele neboli definitívne, znalosti každého člena realizačného tímu sa mohli rozširovať alebo vytrácať, skrátka podľa toho, čomu sa dlhodobo pod vaším vedením venoval.

Bude to znieť možno ako klišé, pretože to hovorím každý rok, ale zakaždým som mal pocit, že sa s novým FM vždy posúva hrateľnosť o kúsok ďalej. Ani teraz tomu nebolo inak, zvlášť s opatchovanou verziou 7.0.1 (okrem iného menila herné vlastnosti rady hráčov) bolo pre mňa FM 2007 vcelku vyváženou a nie práve jednoduchou hrou, na ktorej som odohral asi najpamätnejšiu hru so všetkých ročníkov, ktoré som doposiaľ hral. Bez zaujímavosti nie je ani informácia o svižnejšom chode celého manažéra. Rozhodne ste sa nemuseli báť pri vytváraní herné databázy vložiť do hry viac krajín, než sprievodcom odporúčané tri štáty. Osobne som si do svojho výberu zahrnul vždy väčšinu významnejších európskych súťaží (všetky ako hrateľné) a pri veľkej databáze išlo všetko až nečakane hladko a bez zbytočných prestojov pri spracovávaní. Hoci v tomto smere už vlaňajší FM 2006 priniesol značné zrýchlenie, tento ročník to bolo podľa môjho názoru poznať ešte viac. Samozrejme platí, čím výkonnejšie PC máte (hlavne čo sa týka frekvencií a veľkosti RAM), tým je situácia priaznivejšia, ale obrovským plusom je, že hrať sa dalo aj na veľa starých mašinách, ktoré mali to najlepšie už dávno za sebou.

Grafika sa zdala byť na prvý pohľad stále rovnaká. Bystrému oku však pri porovnaní s vlaňajším FM 2006 neuniklo pár viditeľných zmien. Najmä horné vodorovné menu je tentoraz ladené úplne v novom dizajne. Do FM 2007 bola konečne naplno začlenená podpora ligových a tímových log (vrátane priehľadných pozadí), čo sa síce mohlo zdať ako prkotina, ale hru ako celok to náramne pozdvihlo.

screen2_large

screen3_large

screen4_large

screen5_large

screen6_large

screen7_large

screen8_large

screen9_large

screen10_large

screen11_large

screen12_large

screen13_large

screen14_large

screen15_large

screen16_large

screen17_large

screen18_large

screen19_large

screen20_large

screen21_large

screen22_large

screen23_large

screen24_large

screen25_large

screen26_large

screen27_large

screen28_large

screen29_large

screens: games.tiscali.cz